May 12, 2010

Kenal ABC

Zaman aku dulu, masuk tadika 6 tahun baru mula belajar nak kenal ABC, tapi zaman sekarang, kalau masuk 6 tahun masih lagi tak tahu membaca, alamatnya ketinggalan ler anak kita. Risau sungguh aku kalau anak aku  tergolong dalam kumpulan ini.Sekarang ni aku cuba kenalkan dia dengan huruf2,belikan buku2,vcd,flash card..aku juga cuba cari tips2 untuk mengajar anak membaca..Aku dapati cara yang paling mudah, bagi aku lah..dengan cara menyanyi,ajar ABC melalui lagu..tak kira lah suara aku tak sedap ke sumbang ke apa ke ..




aku dapati dia lebih cepat ingat berbanding dengan cara sebutan..nak ajar budak2 kita kenalah jadi macam budak2..bila dia pandai sebut satu2 huruf tu kita berilah pujian yang melangit pada dia sambil tepuk tangan cause dah pandai baca ABC ..baru lah dia ade semangat nak belajar..jangan lak kita pukul2 or marah2 kat dia kalau dia lambat nak sebut satu2 perkataan tu,bukan bermaksud anak2 ni bodoh cuma lambat skit je & ambik masa..kena lah sabar & rajin bila kita mengajar anak2 ini..1 hari 1 huruf lama2 dia hafal lah semua huruf tu..

1 comment:

Iela Fazielah said...

xpe... slow2.. budak biasanyer suka menghafal.. kalau selalu menyanyi lagu2 abc lg dia cpt hafal.. tp lg bagus bg anak minum IQ Minda keluaran HPA.. suppliment yg bagus supaya anak2 cerdik.. syafiqah mkn tu dulu smpai skrg ni irfan pulak mkn

Post a Comment